Творчо-пізнавальний урок з елементами контактної імпровізації «Танцювальні рівні»

Мета: ознайомити дітей з трьома танцювальними рівнями і одним з видів контакту з партнером (торкаючись лопатками), продовжити ознайомлення з видами рухів ізоляційних центрів (хрест, квадрат, коло, півколо, вісімка), закріпити та розширитиуявлення про можливості танцювального простору; розвивати відчуття ваги, інерції та балансу, вміння розслаблятися та визволятися від зайвої м’язової напруги, вміння довіряти партнеру, вчити запобігати рухових штампів під час танцювальної імпровізації; виховувати почуття відповідальності та поваги до партнера.
Обладнання: м’яч, фотоапарат, фотографії у роздрукованому вигляді або в електронній версії у ноутбуку, фонограми.
До початку уроку вчитель розвішує фотографії дітей, зроблені на минулому занятті під час творчих імпровізацій або пропонує подивитись слайд-шоу на ноутбуці. Під час перегляду, підтримуючи довірливу та доброзичливу атмосферу, проводить бесіду й аналізує разом з дітьми їхні творчі знахідки.
ХІД УРОКУ
Вступна частина
         Діти входять до танцювального класу і виконують уклін.
Переміщення в просторікроки в різних напрямах та у різних темпах, зміна напряму руху, рух з обертанням, рух з акторським завданням на передачу певного психічного стану людини або настрою.
Рухлива гра «Втечи від контакту». Діти, пересуваючись легким бігом по залу за командою вчителя, який називає місця контакту, мають торкнутися певної частини тіла інших і в той же час не дозволити, щоб хтось торкнувся їх.
Контактні елементи масажу. Повільно рухаючись по залу, дітям пропонують зупинитися і почати масажувати частину тіла, яку називає вчитель (ноги, спина, руки, живіт) тій дитині, яка опинилася поруч. Після масажу партнери міняються: той, кого масажували, сам стає масажистом. Потім учасники завдання знов розпочинають рух і обирають нового партнера, виконуючи масаж іншої частини тіла.
Творча вправа «Тінь». Діти стають у пари один за одним. Перший вигадує рухи, залишаючись на місці або з просуванням, а інший повторює за ним, імітуючи тим самим його «тінь».
По закінченні вправи вчитель бере м’яч і проводить опитування дітей, які можуть залишитися на своїх місцях або утворити коло.
Вчитель: Що таке простір? Які вправи у просторі вам подобається виконувати найбільше? Михайле, покажи засмученого чоловіка. Підійди і торкнися тих, кому б ти розповів про свій смуток. Ті, з ким поділився Михась своїм настроєм, мають прийняти відповідні пози. Виконання завдання. Аналіз поз іншими дітьми. Марино, ти виграла подорож до Діснейленда і можеш узяти з собою друзів. Порадуй їх цією новиною. Виконання завдання. Яке домашнє завдання ви отримали на минулому уроці? Відповіді дітей. Так, ви повинні були відшукати рухи, які можна виконувати лише ногами під час ізоляції інших частин тіла.
Показ домашнього завдання «Ізоляційні рухи ногами». Аналіз вчителем діяльності дітей.
Вчитель. А які ізоляційні центри ви ще знаєте? Відповіді дітей. Сьогодні ми продовжимо з вами виконувати вправи для ізоляційних центрів, а ще ми познайомимось з трьома рівнями, в яких танцівник може переміщуватись у просторі, і засвоїмо один з видів контактів з партнером.
Основна частина
Вчитель пропонує дітям стати на лінії для виконання комплексу ізоляційних вправ. Прийняти позу Коллапса і виконати дихальні вправи, з якими вони ознайомились на попередньому уроці.
Дихальні вправи. Під спокійну мелодію робити по чотири рази такі вправи: вдих-видих на рахунок «вісім», вдих-видих на рахунок «чотири», вдих-видих на рахунок «два» та на рахунок «один». Обов’язково звертати увагу дітей, що вдихати повітря слід носом, а робити видих – ротом.
Виконання вправ ізоляційних центрів. За показом вчителя з методичними вказівками та бесідою з дітьми по виявленню їх знань, отриманих на попередньому уроці, відбувається закріплення вивчених раніше та засвоєння нових видів рухів та вправ для ізоляційних центрів.
Вправи для голови та шиї (музичний розмір 4/4)
Вправа 1. Хрест (музичний розмір – 2\4, 2 рази)
Вихідне положення – поза Коллапса.
1-й такт. Нахилити голову вперед і підборіддям торкнутися грудної клітки – видих.
2-й такт. Повернутися у вихідне положення, вдихаючи повітря носом.
3-й такт. Нахилити голову в правий бік, намагаючись торкнутися вухом плеча, підборіддя тримати рівно, не опускаючи та не піднімаючи його – видих.
4-й такт. Повернутися у вихідне положення – вдих.
5-й такт. Максимально нахилити голову назад, не піднімаючи плечей – видих.
6-й такт. Повернутися у вихідне положення – вдих.
7-й такт. Нахилити голову в лівий бік – видих.
8-й такт. Повернутися у вихідне положення – вдих.
9-16-й такти. Повторити 2 рази рухи спочатку, виконуючи на один такт рухи попередніх двох тактів, тобто: на «раз-і» нахил голови вперед, на «два-і» повернення у вихідне положення і так далі.

Вправа 2. Квадрат (музичний розмір – 2\4, 2 рази)
Вихідне положення – поза Коллапса.
1-й такт. Нахилити голову вперед і підборіддям торкнутися грудної клітини – видих.
2-й такт. Перевести голову у лівий бік – вдих.
3-й такт. Перевести голову назад – видих.
4-й такт. Перевести голову у правий бік – вдих.
5-8-й такти. Повторити рухи попередніх тактів у зворотному напрямку: нахили голови вперед-вліво-назад-вправо.
1-8-й такти. Повторити 2 рази рухи 1-4-го тактів, виконуючи на один такт рухи двох тактів.
9-16-й такти. Повторити 2 рази рухи 5-8-го тактів.

Вправа 3. Кола та півкола (музичний розмір – 4\4, 2 рази)
Вихідне положення – поза Коллапса.
1-й такт. Повернути голову в правий бік і повільно перевести ліворуч, торкаючись підборіддям грудної клітки (фіксоване півколо) – видих-вдих.
2-й такт. Повторити те ж саме у протилежний бік – видих-вдих.
3-4-й такти. Зробити два повних кола, рухаючи головою в одному напрямку, за годинниковою стрілкою.
5-й такт. Виконати фіксоване півколо назад, переводячи голову справа наліво, – видих-вдих.
6-й такт. Повторити те ж саме у протилежний бік – видих-вдих.
7-8-й такти. Зробити два повних кола проти годинникової стрілки.

Вправа 4. Свінгове півколо (музичний розмір – 4\4, 8-16 разів)
Вихідне положення – поза Коллапса.
Вільне розгойдування головою справа наліво, шия максимально розслаблена.

Вправа 5. Sundari хрест-квадрат (музичний розмір – 2\4, 2 рази)
1-4-й такти. Виконати sundari-хрест (зміщення шийних хребців: вперед-у вихідне положення (центр)- праворуч-центр-назад-центр-ліворуч-центр).
5-8-й такти. Виконати 2 рази sundari-квадрат, тобто без повернення у центр (вперед-вправо-назад-вліво).
9-12-й такти. Повторити рухи перших чотирьох тактів у зворотному напрямку (назад-центр-ліворуч-центр-вперед-центр-праворуч-центр).
13-16-йтакти. Виконати 2 рази sundari-квадрат у тому ж напрямку.
Вправи для плечей
Вправа 1. Півкола та кола плечима (музичний розмір – 2/4, 2 рази)
Вихідне положення – поза Коллапса.
1-й такт. Виконати пів коло правим плечем вперед (вгору-вперед-вниз-у вихідне положення).
2-й такт. Виконати півколо лівим плечем вперед.
3-4-й такти. Виконати 2 рази півколо вперед обома плечима одночасно.
5-8-й такти. Повторити рухи попередніх тактів, виконуючи півколо назад.

Вправа 2. Twist, вісімка та шейк пліч (музичний розмір – 2/4, 2 рази)
Вихідне положення – поза Коллапса.
1-2-й такти. Twist плечей: на «раз-і» – підняти праве плече вгору, а ліве опустити вниз; на «два-і» підняти ліве плече, а праве опустити (повторити 4 рази).
3-4-й такти. «Вісімка» (кола, які виконуються по черзі: коли праве плече досягає крайнього рівня вгорі, починає рух ліве плече, а праве опускається вниз) 4 рази.
5-8-й такти. Шейк плечей.
9-16-й такти. Повторити рухи попередніх тактів, розпочинаючи twist лівим плечем.

Вправи для грудної клітки
Вправа 1. Хрест та квадрат (музичний розмір – 2\4)
Вихідне положення – поза Коллапса, руки у другій закритій позиції (А-позиція) – лікті в сторони, долоні навпроти грудної клітки.
1-8-й такти. Виконати хрест у правий бік (вперед-центр-праворуч-центр-назад-центр-ліворуч-центр).
9-16-й такти. Виконати два квадрати у тому ж напрямку.
17-24-й такти. Повторити рухи попередніх тактів у лівий бік.
25-28-й такти. Виконати хрест у правий бік, розпочинаючи рух грудною кліткою назад (назад-центр-праворуч-центр-вперед-центр-ліворуч-центр).
21-24-й такти. Виконати два квадрати у тому ж напрямку.
29-36-й такти. Повторити рухи попередніх чотирьох тактів у зворотному напрямку.

         Вправа 2. Півкола та кола (музичний розмір – 4\4, 2 рази)
Вихідне положення – поза Коллапса, руки в прес-позиції.
1-й такт. Виконати півколо у правий бік, розпочинаючи рух грудною кліткою вперед.
2-й такт. Виконати півколо у лівий бік.
3-й такт. Виконати півколо у правий бік, розпочинаючи рух грудною кліткою назад, вперед.
4-й такт. Виконати півколо у лівий бік.
5-6-й такти. Виконати два повних кола у правий бік, розпочинаючи рух грудною кліткою вперед.
7-8-й такти. Виконати два повних кола у лівий бік.
9-16-й такти. Повторити рухи попередніх тактів, розпочинаючи рух грудною кліткою назад.

Вправи для стегон (пелвіс)
Вправа 1. Хрест та квадрат (музичний розмір – 2\4, 2 рази)
Вправа 2. Пів кола та кола (музичний розмір – 2\4, 2 рази)
Вихідне положення – поза Коллапса, руки в положенні прес-позиція.
Повторити виконання вправ для грудної клітки, замінюючи їх рухами стегон.

         Вправи для рук
Вправа 1. Перше port de bras класичного танцю (музичний розмір – 4\4, 4 рази)
Вихідне положення – ноги у першій позиції, руки у підготовчому положенні.
1-й такт. Перевести руки у першу позицію.
2-й такт. Підняти руки у третю позицію.
3-й такт. Розкрити руки у другу позицію.
4-й такт. Закрити руки у підготовче положення.
         Під час виконання цієї вправи рухи голови не використовуються, доцільно звернути увагу дітей на плавність виконання цього руху та округлість ліній рук.

         Вправа 2. А-Б-В-позиції сучасного танцю (музичний розмір – 2\4, 8 разів)
         Вихідне положення – ноги у ІІ паралельній позиції, руки у ІІ паралельній позиції (розкриті в сторони, лікті та долоні витягнуті).
1-й такт. Закрити руки в А-позицію (лікті розвести в сторони, долоні на рівні грудної клітки).
2-й такт. Перевести руки в Б-позицію (лікті опустити вниз, долоні на рівні обличчя).
3-й такт. Перевести руки у В-позицію (підняти вгору, лікті витягнути).
4-й такт. Перевести руки у вихідне положення – друга позиція.

         Вправа 3. Імпровізаційні рухи руками (музичний розмір – перемінний: 2\4, 3\4, 4\4).
         Під час пошуку рухів звертати увагу дітей, що зі зміною музичного супроводу доцільно добирати рухи, які б відповідали темпу та характеру музики. Підкреслити, що це ізоляційні вправи, тому намагатися не застосовувати рухи інших частин тіла.
        
Вправи для ніг
Вправа 1. Releve (музичний розмір – 4\4, 2 рази)
Вихідне положення – перша паралельна позиція ніг (п’ятки та носки разом), руки в положенні прес-позиція.
1-й такт: на «раз» піднятися на півпальці, на «два» зігнути коліна, на «три» поставити п’ятки на підлогу, на «чотири» випрямити коліна і розвести носки в сторони.
2-й такт. Повторити рухи першого такту по І виворітній позиції (аут-позиція), наприкінці такту розвести п’ятки в сторони.
3-й такт. Повторити рухи по ІІ паралельній позиції і в кінці розвести носки в сторони.
4-й такт. Повторити рухи по ІІ виворітній позиції.
5-й такт: на «раз» ноги зігнути в колінах (виконати demi plie), на «два» відірвати п’ятки від підлоги, на «три» випрямити коліна, на «чотири» поставити п’ятки і перевести носки у ІІ паралельну позицію.
6-8-й такти. Повторити рухи, переходячи наприкінці кожного такту в іншу позицію (І виворітну та І паралельну).

Вправа 2. Kick (музичний розмір – 2\4, 4 рази).
Вихідне положення – перша паралельна позиція ніг, руки в положенні прес-позиція.
1-й такт. Різко викинути праву ногу вперед – кick (за принципом grand battement developpe класичного танцю).
2-й такт. Виконати кick правою ногою вбік.
3-й такт. Виконати кick правою ногою вперед.
4-й такт. Переступити на ліву, а потім на праву ногу.
5-8-й такти. Повторити все з лівої ноги.

Вправа 3. Імпровізаційні рухи ногами (музичний розмір – перемінний: 2\4, 4\4).
         Діти повторюють ізоляційні рухи ногами, які демонстрували у вступній частині заняття, змінюючи та урізноманітнюючи їх стосовного нового рухового досвіду та музичного супроводу.

Вчитель. Діти, які нові види рухів ми засвоїли під час виконання ізоляційних вправ? Відповіді дітей. Правильно, це хрест, квадрат, коло, півколо, свінгове півколо, twist, вісімка та шейк пліч, А-Б-В-позиції рук, кick.
Отже, кожна частина нашого тіла може рухатися окремо, а може сполучатися в рухах з іншими. А ще танцівник може виконувати рухи в різних рівнях: лежачи на животі, спині або боці, сидячи на сідницях, колінах або навприсядки, стоячи на всій стопі або на півпальцях тощо. У сучасному танці розрізняють три танцювальних рівні: перший – сидячи або лежачи на підлозі; другий, який дорівнюється половині росту танцівника; третій – у повний зріст.
Показ вчителем варіантів імпровізацій у різних рівнях.
Творча вправа «Пізнай своє тіло».Діти імпровізують у першому рівні, не використовуючи переміщення у просторі. За командою вчителяшукають варіанти пересування в першому рівні. Потім діти виконують теж завдання в другому та третьому рівнях. Під час цієї вправи вчитель може брати в ній активну участь або фотографувати творчий процес дітей.
Вправа «Казкова доріжка». Дітям пропонують по черзі пройти по лінії в першому рівні – «країна комах», у другому – «країна ліліпутів» та у третьому – «країна велетнів» рівнях.
Вчитель. Ми вже знаємо, що людина може танцювати сама, а може контактувати з кимось. Коли ти танцюєш сам, то розраховуєш лише на себе, на свої здібності та можливості, на свій настрій та почуття. А танцювальний контакт з партнером зобов’язує бути уважним, вчить ураховувати вагу один одного, довіряти один одному, підпорядковувати свої рухи іншій людині.
Сьогодні ми з вами познайомимось з першим, найпростішим видом контакту.
Вчитель показує зразок виконання цього виду контакту з одним з дітей. Добре, якщо дитину буде підготовлено завчасно і показ буде продемонстровано на високому виконавському рівні.
Засвоєння першого контакту. Дітям пропонують стати один до одного спиною і, утримуючи точку контакту в області лопаток, відходити ногами, збільшуючи відстань. Важливим є пояснення виходу з цього контакту, під час якого дітей вчать утримувати рівновагу, відповідати за безпеку партнера, робити одночасно крок назад і, повернувшись обличчям один до одного, кивком голови дякувати за довіру під час виконання вправи.
Парам, у яких не виходить контактна вправа, можна рекомендувати застосовувати м’яч, який потрібно утримати на рівні лопаток. Можна використовувати елемент змагання між парами, в процесі якого діти будуть аналізувати, чому одна пара виконує вправу краще, ніж інша.
Вправа «Контакт у просторі». Діти вільно рухаються по залу і за командою вчителя (оплеск) стають у контакт з тим, хто опинився поруч. Потім за оплеском знов розпочинають рух і контактують з іншою дитиною. Таким чином, діти вчаться контактувати з різними партнерами і закріплюють навичку виконання цієї контактної вправи. Слід довести дітям, що не зріст і вага під час контакту мають значення. Головне, правильне виконання цієї вправи і довіра один одному.
Вправа «Лідер» передбачає рух дітей по лінії парами спиною один до одного (перший контакт), під час якого той, хто стоїть спиною, по лінії руху намагається перегнати того, хто рухається обличчям. Під час руху важливо не розірвати точку контакту і не дати супернику зайняти місце лідера.

Заключна частина
Творча імпровізація «По той бік вікна». Дітям пропонують декілька хвилин поспостерігати за тим, що відбувається за вікном. Під час спостереження доцільно використати музику, яка буде супроводжувати виконання дітьми їх творчої імпровізації. Потім діти у вільному танці показують те, що вони побачили за вікном. Після виконання завдання доцільно застосувати аналіз діяльності дітей.
Вправа «Чарівний оплеск». Діти вільно рухаються по залу і за командою вчителя приймають позу того рівня, який зазначено у команді (один оплеск – перший рівень, два – другий і три – третій).
По закінченню виконання вправи вчитель пропонує дітям сісти в коло і проводить підсумок уроку за допомогою м’яча.
Вчитель. Що нового ви дізналися на уроці? Які вправи вам найбільше сподобалися? З яким партнером вам комфортно було виконувати контактні вправи? Кому ви довіряли? Чому? Вчитель може опитувати окремих дітей, а може пускати м’яч по колу і залучати до бесіди всю групу.
Отже, сьогодні ми з вами повторили вивчені на попередньому уроці й засвоїли нові вправи ізоляційних центрів, познайомились з одним видом контакту, спробували виконувати рухи в трьох рівнях і багато імпровізували, отримуючи власний руховий досвід та вивчаючи можливості свого тіла.
Уклін. Вихід із танцювального класу.

Немає коментарів:

Дописати коментар